Nie diétovať, ale jesť vyvážene. Nie cvičiť, ale trénovať. Nie len prežívať, ale žiť.

"..dodržiavam všetky stravovacie zásady a predsa nechudnem!"

chudnutie

Predpokladám, že ste už prečítali dokopy okolo 100 tipov, ako schudnúť – všade samé citrusy, 15 minút denne, dokonalá potravina melón, či vyradenie škrobov. Keďže každý z nás je unikát a má jedinečné chute a trávenie jednotlivých potravín, príde mi to priam šialené vylúčiť jednu z makroživín (napr. sacharidovú zložku stravy), alebo ponechať len bielkoviny s tukmi... a buďte spokojní! :)

Áno sú extrémne spôsoby stravovania, ktoré prinesú takmer okamžité výsledky (najmä vďaka pohybu vody), ale taktiež extrémne rýchlo prinášajú opačný efekt pri „zídení z koľají“. V pyramíde stravovania nemá každá úprava rovnakú váhu, a preto si vysvetlíme úplný základ, bez ktorého to proste nejde = Energy Balance

Pyramída

Energy Balance (bilancia príjmu energie – výdaja energie)

Prvým základným pilierom, ktorý ovplyvňuje Vašu hmotnosť je pomer medzi príjmom energie a výdajom energie.

Ak nechudnete s najväčšou pravdepodobnosťou prijímate viac energie, než je vaše telo schopné spáliť a preto sa ukladá do tuku. Napríklad: Neraňajkujete  a zjete do obedu „len“ 5 nevinných jabĺčok a teda prijímate okolo 60g cukru. Pri sedavej práci sa táto energia efektívne nevyužije, a preto sa ukladá do tukov na využitie pri aktívnej časti dňa. Večer po práci už človek „nevidí na oči“ od hladu a v takom prípade si určite nezačnete robiť šalát s kozím syrom, ale siahnete po niečom kalorickom veď „mala som len jabĺčka“. Po sýtej večeri si zrejme nejdete aktívne zašportovať, a tak výdaj neprevažuje nad príjmom = priberáme. Tu sa nám už prelínajú aj ďalšie dva piliere (makroživiny, časovanie)!


"CHCEM SI UPRAVIŤ SVOJ PRÍJEM, AKO NA TO?"

Prvým základným tipom pre Vás je zistiť si, aký máte príjem BEŽNÝ pri ktorom Vám váha stojí, napríklad: 2100 kcal ( to zistíte presným nahodením surovín do KALORICKETABULKY.CZ s istou „rezervou“, ak tepelne upravujete potraviny). 

Z tohto „bežného“ príjmu odpočítajte 300 kcal. Napríklad 2100-300=1800kcal. Táto hodnota, predstavuje príjem, ktorý Vám zabezpečí pomalé (bezpečné) chudnutie. Aby sa tento efekt umocnil, súčasne treba o trochu navýšiť intenzitu tréningu.  Toto zníženie príjmu a navýšenie výdaja praktizujte 7 dní. Ak aj vtedy váha stojí, znížite si znovu o 200kcal príjem. Takisto, ak chudnete a zrazu váha stojí, opäť si príjem znížte o 200 kcal, alebo pridajte výdaj (aktivitu).


Radím Vám, aby ste išli na chudnutie pomaly. Ak pôjdete na telo šokovo, efekt môže byť devastujúci na Váš metabolizmus. Ak ste na ModromKoniku môžete si prečítať aj moju vlastnú skúsenosť s prísnymi diétami. https://www.modrykonik.sk/blog/alenkajackova/article/moje-nedietne-stravovanie-dls1wz/


Keďže som si ako trénerka vždy uvedomovala neúprosnú dôležitosť stravovania, chcela som klientom prácu z kalóriami uľahčiť, a tak všetky mnou bežne robené recepty som prepočítala už na kalorické hodnoty (aj makroživiny) na 1 porciu a spracovala aj s radami do knihy Fit apetít, a je tam  tých receptov vyše 100.. :)