Nie diétovať, ale jesť vyvážene. Nie cvičiť, ale trénovať. Nie len prežívať, ale žiť.

Paleo, Lowcarb, Vitariánstvo, RAW, Leangains, alebo jesť všetko, len menej?

Paleo, nízkosacharidová strava, Leangains

Mne ako trénerke sa dostalo do rúk už viacero protokolov stravovania, ktoré si klientky zakúpili za nie malú sumu a predsa boli pre nich absolútne nevyužiteľné (dokonca mi samé povedali, že toto skúšať ani nebudú).

Iste ste už aj vy započuli o nejakej prevratnej metóde na chudnutie, či naberanie čistého svalstva. Každý smer má svoje pozitívna a samozrejme i negatíva, čo dáva veľký priestor na výmenu názorov odborníkov, lekárov, či „rýchlopečených“ fitness guru.


Smer, ktorý chcete skúsiť Vám môže pomôcť, i nemusí.
 

A preto si tu môžete skontrolovať do ktorej kategórie výživových smerov zapadá. Na porovnanie sme dali Alternatívne výživové smery, ktoré môžu byť potenciálne nebezpečné (ďalej len AS) a stravovanie podľa odporúčaní odborných inštitúcií (ďalej len OI ) ako je napríklad organizácia WHO – World health organization a Americkej dietetickej organizácie.

 

Prezentácia

AS sa prezentujú senzáciou, jedinečnosťou a jediným návodom k dosiahnutiu cieľa. Zástupcovia AS sú smelí, stoja si tvrdo za svojou pravdou, odsudzujú iné smery a často sú aj arogantný k ľudom, ktorí im oponujú, či nesúhlasia. Často odsúvajú jednu z makroživín na okraj jedálnička, z čoho vzniká napríklad taká „sachridofóbia

OI sa prezentujú vyhláseniami, že je niečo odporúčané, vhodné, ideálne. Sú opatrné s prezentáciou smeru ako jediného správneho, lebo si uvedomujú individuálnosť jedinca, kde nie je možné, aby bol jediný správny pre každého.


Výskumy a experimenty

AS majú neodborné výskumy (často kvôli finančnému hľadisku), alebo takmer žiadne výskumy. Experiment sa koná na nasledovateľoch – reálnych ľuďoch, ktorý smer vyskúšajú. Častým znakom je, že o danom spôsobe sme dosiaľ  nič nepočuli a zrazu je najlepší.

OI vykonáva štúdie, ktoré trvajú roky a nie sú lacné. Aj preto o tvrdení môžeme počuť priebežne z rôznych zdrojov, kým WHO vydá stanovisko.


Zdravie vz. postava

AS považujú štíhlo vyzerajúcu postavu automaticky za deklaráciu zdravia. Prezentujú sa tým, koľko kto schudol, aké má percento telesného tuku, či aký silový nárast zaznamenal.

OI nepovažujú vizuálny výsledok za deklaráciu zdravia. Fitness postava ešte nie je ukazovateľom dobrých zdravotných výsledkov. Zdravý stravovací smer je ten, ktorý preukážu krvné a hormonálne testy z dlhodobého hľadiska.


Univerzálnosť vz. individuálnosť stravovania

 AS pri tvorbe režimu neberú do úvahy individuálne faktory ako: chute respondenta, celkový zdravotný stav, hormonálny profil, preferencie jedinca, finančnú stránku, morálne aspekty a neposlednom rade i psychiku.

Pri OI by malo byť samozrejmosťou sledovanie hormonálneho profilu i celkového zdravotného stavu a výsledné odporúčanie by malo zohľadňovať rôznu príjmovú stránku (možnosť výberu lacnejšej i drahšej alternatívy), morálne aspekty (takmer vegetariánovi nestanovíme jesť 3x denne mäso) a psychiku, kedy stravovanie by malo mať dobrý dopad na náladu i energiu človeka. Preto odporúčania vydané týmito inštitúciami dávajú priestor pre prispôsobenie si konečného jedálnička, či výber z viacerých alternatív.


Jednoduchosť konceptu vz. zložitosť

AS dáva pomerné jednoduchý koncept = „...toto len vtedy, alebo tamto vôbec, alebo len po cvičení a len do 50g“. Tvorí jednoduché návody, lebo vie, že ľudia CHCÚ presný návod, bez nutnosti študovania, či hlbšieho sa zamyslenia.

OI vedia, že na to aby bol koncept stravovania vyhovujúci, musí byť vysoko individuálny a preto nedáva hotové návody / koncepty / jedálničky do obehu, ale apeluje na vytvorenie vlastného jedálnička.


Rýchla zmena vz. trvalá

AS stanovuje spravila režim, ktorý je radikálne odlišný od bežného stravovania, preto aj zmena je radikálna – rýchla a viditeľná. Niekedy naozaj ide o výrazný pokles tuku (zároveň aj svaloviny), inokedy ide o tzv. odvodnenie, čo môže mať negatívny dôsledok vo forme dehydratácie organizmu, kedy dehydratované telo v ďalšej fáze spomalí metabolizmus.

OI stanovujú odporúčania na zníženie, či zvýšenie danej zložky v strave, čo môže mať dlhodobo priaznivý výsledok, ktorý sa ale prejavuje postupne a tak zmenu na postave nie je vidno po týždni, ale je trvácnejšia z hľadiska rokov.


Aká je teda ideálna strava?

Je na vašom uvážení, či chcete zariskovať v hesle RISK JE ZISK a skúsiť nový alternatívny štýl, alebo ste už experimentov na sebe mali už dosť a chcete sa dať na cestu pomalších zmien prostredníctvom úprav segmentov jedálničku.

Môj názor, ako trénerky, už zrejme viete predpokladať. Keďže si uvedomujem riziko, ktoré extrémna zmena stravovacích návykov nesie, pokiaľ to nie je nevyhnutné, či žiadané, snažím sa držať vyváženosti pomeru všetkých makronutrientov a žiadne neodsúvam a nevyraďujem. Snažím sa zachovať koncept jedálnička, ktorý nie je na míle vzdialený tomu, čo klient chce, čo mu osobnostne vyhovuje a samozrejme v hesle "HEALTY FIRST". :)


V každom prípade, by ste mali byť ostražitý do koho rúk sa zveríte, lebo ide o biznis! Biznis s Vaším zdravím – starajte sa oň!


PS: Ak tento článok môže pomôcť aj Vašim priateľom a známym, podporte ho a podeľte sa o neho zdieľaním. :)