Nie diétovať, ale jesť vyvážene. Nie cvičiť, ale trénovať. Nie len prežívať, ale žiť.

Pár slov o celulitíde

ttt

Goodbye party pre celulitídu

Hneď na úvod začneme zlou správou. Celulitída si nevyberá. Nemá žiadne diskriminačné tendencie – či ste mladá teenagerka, alebo zrelá žena po 40-tke, tak či tak sa môže objaviť. Je pravdou, že istú rolu zohrávajú aj genetické predispozície, no z veľkej časti môžete svoje celulitídne prejavy ovplyvniť. S väčšou pravdepodobnosťou sa Vaše stehná budú dať prirovnať k pomarančovej kôre, ak budete mať nedostatok pohybu, nezdravý jedálniček (najmä striedanie období hladovania a následné prejedanie sa – časté obmedzujúce diéty), alebo, ak nosíte príliš tesné oblečenie a silno sťahujúcu spodnú bielizeň.

Ako vzniká?

I keď sa najčastejšie vyskytuje u ľudí s nadmerným ukladaním tuku a pri obezite, postihuje aj štíhle dámy. Muži sú opäť tí šťastní jedinci – vyskytuje sa i u nich, no v menšom zastúpení. Podstatou vzniku je zmnoženie tukového tkaniva v okách väzivovej siete. Tukové bunky hromadia tuk, zväčšujú svoj objem, vytvárajú tak tlak na kožu a spôsobujú deformáciu povrchu pokožky, ktorá sa navonok prejavuje hrboľmi a jamkami. V takejto oblasti je zhoršený prísun živín a aj odplavovanie splodín metabolizmu. K dobru veci neprospieva zlý krvný obeh, nedostatok hormónov, či pohybu.

Ako jej predchádzať, alebo pri najmenšom zmierniť jej prejavy?
  • Pohybujte sa dostatočne – Vhodné sú najmä rôzne aeróbne typy športov. Tieto zlepšujú krvný obeh a prekrvovanie vo všetkých vrstvách kože, podporujú činnosť lymfatického systému.
  • Nezanedbávajte pitný režim – prísun tekutín nielenže zaisťuje odvod škodlivých látok z organizmu, ale taktiež i hydratuje pokožku. Preferujte nesladené nápoje – najmä vodu, alebo zelený, či iný bylinkový čaj.
  • Dodržiavajte zdravý jedálniček – konzumujte stravu bohatú na vlákninu, vitamíny. Nevynechávajte zeleninu a ovocie.
  • Nevymýšľajte si drastické redukčné diéty – váhu si snažte udržať v stabilnej rovine – to, samozrejme platí, ak ručička na váhe vzhľadom k Vašej výške ukazuje primerané čísla. Aj keď sa snažíte chudnúť, riaďte sa heslom – pomaly ďalej zájdeš. Ak sa snažíte prejsť celulitíde cez rozum, žiadne diéty typu ‘’Intermittent fasting’’ (prerušované hladovanie) nie sú vhodné. Jedzte pravidelne v malých dávkach, prijímajte stravu s dostatočným pomerom všetkých potrebných živín.
  • Masáže – najmä tá lymfatická. Masáž zlepšuje cirkuláciu krvi a lymfy. Nedá sa očakávať, že masáž už existujúcu celulitídu odstráni, no zlepší cirkuláciu krvi v mieste, kde sa vyskytuje, a tak môže tekutina voľnejšie prúdiť von z tkaniva a zefektívni sa fungovanie a látková výmena v rámci buniek.
  • Vyhýbajte sa stresu  - možno sa čudujete, ale stres je postrach, čo sa týka asi všetkých oblastí nášho telesného, ale i psychického well-beingu. Takže buďte v pohode. Ak máte pocit, že to so všetkým ide dolu vodou, pamätajte, že od dna, sa dá už len odraziť nahor :-)
  • Aspoň doma sa vysúkajte z tých tesných džínsov  - pokiaľ je to možné. Dosiahnete tak prúdenie krvi v žilách :-)